Lancia Olé - del 1

Det hele startede i November, da jeg sendte min trofaste bræddebil, Danmarks nok grimmeste Volvo 245 med jydekrog, på pension (7 farver, ud over den ræverøde, optalt på karrossen).

Nu skulle jeg have mig noget sjovere og mere kvalificeret at køre i.

Uden bevidsthedens medvirken tastede jeg "Lancia Beta HPE" ind i Google, og utroligt nok viste der sig at være en til salg nede hos Jensen i Gentofte, stort set midt mellem mit hjem og arbejdsplads. Fristelsen til at gøre en afstikker var selvfølgelig for stor.

Faktisk havde jeg aldrig set sådan en bil i virkeligheden, kendte den kun fra billeder og som en fjern og uopnåelig smuk drøm i mine unge år, hvor den ellers stod på Kadett Caravan med plads til barnevogn osv.

På trods af diverse defekter - den kunne bl.a. hverken starte eller bremse - endte det snart med, at jeg gav et bud, som umiddelbart blev accepteret af sælger. Det viste sig senere, at andre medlemmer af denne ærværdige klub også havde været nede at se på den, men uden at have fået så meget som en prøvetur.

Der gik et par uger inden jeg modtog bilen. Det viste sig bl.a at den skulle have hele bremsesystemet udskiftet. Jeg fik derfor rigelig tid til at lave noget  mere søgning på nettet og lære lidt mere om modellen. Det fremgik åbenbart, at fremskaffelse af reservedele kunne være noget af en udfordring.

Desuden fandt jeg også den danske Lanciaklub, som jeg straks meldte mig ind i, blot for at erfare, at det også dér var noget af en sjælden fugl. Det ser i skrivende stund ud til, at der er tre på gaden, hvoraf min er "Den på Sjælland". hmmm...

Kort før jul modtog jeg vognen, og den skuffede på ingen måde mine forventninger. Opmærksomhedsværdien er også ganske høj. Den var dog ved modtagelsen udstyret med 7 tommer brede hjul på 15 tommers fælge. Noget af en hårrejsende oplevelse den første morgen, da jeg i isglat entrede ned på Motorringvejen for at komme på arbejde. De blev udskiftet med standard umiddelbart efter. Det hjalp.

I vinterkulde ved sommerhuset

Jeg ved godt, at den ikke bør ud i vintersne og frost. Sådan bliver det også næste vinter.

Bagklappen på en HPE er tung, og den kunne på ingen måde holde sig åben. En netsøgning viste dog, at Omicron Engineering i England, http://www.omicron.uk.com havde nogle gasfjedre, der skulle passe. De ankom den 27 December - på vores sølvbryllupsdag. De passede og kurerede straks dét problem.

I Januar erfarede jeg, at den tyske Betaklub http://www.lancia-beta.de ville afholde sit årsarrangement i Lübeck i weekenden 28-29 Maj. Jeg indså umiddelbart, at her var en unik chance for at møde ligesindede og få nogle gode fif, så jeg skyndte mig at forespørge, og jatak, de så gerne en deltager fra Danmark.

Foråret gik, bl.a. var den i Helsinge til undervognsbehandling. Der kom fire nye aluminiumsinderskærme i. Utroligt nok havde de målene på forhånd.

Ligeledes fik jeg fremskaffet en ekstranøgle til dørlåsen. Afkodet fra en scannet billede af den eksisterende og modtaget fra Keys4Classics, i Sydney, Australien nøjagtigt en uge efter. Imponerende. Find dem på http://www.keys4classics.com

Jeg blev gjort opmærksom på, at udstødningen var sammenflikket af div., bl.a. var bagerste potte fra en Alfa-et-eller-andet. Når så vognen havde stået et år eller sådan kunne jeg jo godt forudse, at den uden varsel ville falde fra hinanden på et højst upassende tidspunkt inden for en ikke nærmere defineret fremtid.

Jeg tog derfor kontakt til P D Gough i Nottingham, http://www.pdgough.co.uk som jeg tidligere havde handlet med. Jo, jeg skulle blot henvende mig, når det blev aktuelt, så ville de lave en "to fit original".

Efter loven om alting infamitet skete det selvfølgelig da min kones bil snart efter fik et problem med et hjulleje og vi skulle en hurtig tur til Jylland. Jeg lappede skidtet sammen, bestilte den rustfrie, og vi trak lod om hvilken bil der skulle have turen. Lanciaen vandt og lød ret potent, specielt på hjemvejen. Der blev lappet lidt mere mens jeg ventede videre.

Nu dukkede tvivlen op og jeg blev ringet op vedrørende nogen detaljer, som jeg absolut ingen kendskab havde til, så jeg fik i en fart bilen på en lift, så de kunne få et smukt sammenklippet billede af de totale nedre regioner. Svaret kom prompte "We've NEVER seen a Beta exhaust like that". Det viste sig, at min var udstyret med en bananmanifold. Jeg tog dog chancen og bestilte "original" alligevel (de var jo allerede halvt færdige, og mit problem var akut). Da udstødningen dukkede op, viste den sig at passe perfekt, samme rørdiametre, muffer samme steder, så umiddelbart/midlertidigt kunne jeg lade bananen sidde og kun udskifte de problematiske to bagerste dele. Der manglede blot klamper og ophængningsstropper, men jeg dukkede op på Dansk Lanciaregisters møde hos Sommers Automobilmuseum, og der gav vores udmærkede formand et godt tip til, hvilken leverandør jeg skulle prøve. Alle nødvendige viste sig at være i Walkers katalog, men ikke alle forhandlere var kvikke nok til at søge. Jeg havde dem morgenen efter at have stået ved disken hos Lyddæmpercentralen i Hillerød. Tak, Niels.

Nå, men jeg skulle snart til træf i Lübeck.

Umiddelbart inden turen var jeg så klodset at smadre en baglygte mod vores eget havehegn. Fandt et nyt sæt på http://www.lancia-beta.info/ som blev sendt til hotellet og lå klar til mig i Lübeck.

En lille udflugt til Tyskland

Tiden for turen oprandt. I mellemtiden havde vores datter slået sig midlertidigt ned i Berlin, så vi startede allerede onsdag med en afstikker den vej. Uh, det var varmt. Bilen har aircondition, men det trænger åbenbart til en påfyldning.

Vi kom fint frem til Motel Kreuzkamp fredag aften, og det var virkelig herligt at møde ligesindede. Der var dukket fire udlændinge op. Ud over os var det Mark og hans far fra Betaboyz i England.  Vi fandt snart sammen. Mit tyske er noget rustent. Mark var en guldgrube af viden.

Betaboyz er en lille gruppe entusiaster, som har optaget produktionen af en del stumper, og nu håber de kan tjene blot en lille del af omkostningen ind ved videresalg. Se http://www.betaboyz.co.uk

Aftensmaden blev indtaget i Schifferverein i Lübecks centrum. Det var et flot syn at se en hel række Betaer parkeret side om side til parade på byens historiske torv.

Line op på torvet i Lübeck

Om lørdagen var der udflugt til Holstensk Schweiz. Der var meget gode køreinstruktioner, men allerede om formiddagen skulle vi passere Timmendorfer Strand, som er en udpræget badeby med fluepapir, masser af turister, lyskurve og ensrettede gader. Det lykkedes selvfølgelig en masse at køre vild. Derfor blev frokostopholdet, som skulle have været en bådudflugt på søerne, a'la Silkeborgsøerne eller bådfarten på Furesøen, ikke til noget. Ærgerligt, det var simpelt hen ikke lykkedes at samle tropperne igen.

Ved 14-tiden var alle samlet igen, og vi beså derefter Holstens højeste punkt, Bungsberg, som for en dansker er ca. så eksotisk som Ejer Bavnehøj: De er omtrent lige høje og rager lige lidt op over det omgivende landskab. Den egentlige målgruppe, som dem fra Rüdesheim og München var dog behørigt benovede.

Parade på Bungsberg

Der sluttede det for vores vedkommende. Lørdag aften havde vi en aftale med private venner, og søndag, hvor der var udflugt til det gamle Lübeck, skulle vi pludselig en afstikker over Holstebro for at tilse et nyfødt barnebarn. Søndag aften tilbage til Hundested.

I alt tilbagelagde vi 1700 km på denne femdagestur.

Vi gjorde som forventet mange hyggelige nye bekendtskaber til folk med godt kendskab til Betaen.

Det var interessant selv at kunne bidrage med viden. Både dørnøglen, inderskærmene og udstødningen gik rent ind.

Desuden  fik vi lejlighed til at lade bilen strække ud på motorvejen. Den del gik dog ikke helt problemfrit, bl.a. konstaterede jeg, at motortemperaturen bliver MEGET høj på Autobahn. Kølerventilatoren gik ikke i gang, og selve køleren var af en anden og meget mindre type end de tyske deltageres.

Nå, men så er der også noget at tage fat på i efteråret.

Nu kan I jo gætte på, hvorfor titlen er "Lancia Olé". Det vil jeg afsløre en anden gang. En ledetråd kan dog findes hvis man på nettet finder den tyske Betaklubs billeder fra Lübeck.

Med venlig hilsen medlem 494
Anders Hedelund Larsen