Beta Olé - del 2

I al sin pragt og glans

I Granturismo nr.15, September 2005, lovede jeg en fortsættelse af artiklen "Beta Olé", hvor jeg bl.a. ville røbe hvad "Olé" hentydede til.

Af alle mulige dårlige årsager har jeg ikke fået skrevet før nu, men bedre sent end aldrig.

Jeg blev opmærksom på, at en italiener, Dante Tagliabue, har lavet et World Wide Beta sport registry på nettet, og der ville jeg selvfølgelig have min optaget. Jeg sendte pligtskyldigst alle detaljer, og fik et svar tilbage, at DET chassisnummer måtte jeg have læst forkert. Nå, ja, jeg havde sådan set bare skrevet af efter registreringsattesten, så jeg gik ud og fandt det på bilen. Der stod altså det samme: GH000874.

Ifølge Dante burde det starte med BF og være en del længere, samt have højere løbenummer.

Da jeg i en bog havde læst, at der også skulle være blevet licensbygget Beta HPEere et par andre steder, fik jeg en mistanke, om det evt. kunne være en sådan. Jeg stillede et spørgsmål på Lancia Beta diskussionen på Yahoo og næste morgen var der svar fra formanden for Den spanske Lanciaklub: Den var god nok, det var en af deres biler, den var overmåde sjælden, hvordan i alverden var den havnet i Danmark osv.?

Det fik vi en god brevudveksling ud af.

Bygget hos Seat

Hvad der så skete

Nu kommer tilståelsen: Årsagen til, at der gik over et år, inden jeg igen fik sat mig til tastaturet.

Lige før jul 2005 skulle vi have transporteret et juletræ hjem, og på trods af alle gode intentioner osv. var der kun én tilgængelig bil, jeg lige kunne bruge: Lanciaen.

Jeg skruede derfor nogen vinterhjul på, men åbenbart ikke godt nok, for om morgenen den 23. december, da min kone kørte den tilbage til garagen (den ligger lige ved siden af hendes arbejde), blev hun pludselig overhalet af et fritløbende bilhjul, og der lød en skurrende lyd.

Det blev en meget grå og trist jul for mig.

Skaden var dog selvforskyldt: Jeg skulle selvfølgelig have kontrollerte efterspændingen af de der møtrikker, som jeg i øvrigt lige havde købt hos en hugger, idet der ikke var nogen passende korte med bilen.

Bilen kørte i øvrigt selv op af grøften, da først der var blevet hentet nogle bolte og skruet et hjul på.

2006

Hele året har det været meningen, at jeg skulle i gang med at ordne den, når bare lige vi først - osv....

Første gang ude af garagen - bulet

Det er bare ikke blevet til noget, der er altid kommet noget i vejen, og til jul skal den jo til syn igen. Jeg er også blevet opmærksom på, at den tydeligvis ikke har haft for godt af, at stå til salg (ude) i over et år inden jeg købte den: Der er en hel del rustpletter. Så en demontage og heloplakering ville ikke være af vejen. Desuden er der noget mekanisk med lækager i servostyring og aircondition. Der er også lys, som ikke fungerer mm.. Jeg har desuden anskaffet en brugt oliekøler fra en VX, som lige skal på ved lejlighed. Skubbe ud-skubbe-ud. Og denne sommer har været uhyggeligt varm.

Jeg fik dog i forret begivet mig til den tidligere ejer, idet han vist nok havde nogen stumper liggende. Det havde han: Det blev til 12 fyldte flyttekasser, plus en dagligstue, som jeg efterlod på hans lager til senere afhentning, samt 10-15 hjul på fælge.

Med resterne fra en søns skilsmisse og div. andet, var mit værksted, hvor jeg burde have stået og lavet den, nu helt fuldt. Jeg kunne knap nok afprøve den elektriske lift.

Her i august tog jeg mig så endelig sammen, og erkendte, at hvis der skulle laves noget, måtte jeg betale mig fra det.

Jeg tog derfor kontakt med Rainer i Stettin, og de gav mig et godt tilbud på opretning og fuldlakering. Det mekaniske ville de vurdere, når den ankom.

Samme uge, som jeg fik tilbuddet var der et MEGET kritisk indlæg i TV2s nye forbrugerprogram, Basta, og jeg blev derfor noget betænkelig ved sagen.

De fik derfor besked på, at hvis de tog den, så ville der under alle omstændigheder komme en artikel i Granturismo, hvor jeg redegjorde for mine gode eller dårlige erfaringer.

Det afskrækkede dem ikke, så sent fredag aften den 18. august blev den hentet her i sommerhuset, for på egne hjul (originale og denne gang omhyggeligt fastskruede og efterspændte) at begive sig til Polen.

Jeg havde i forvejen skrevet en detaljeret liste med de ting, de skulle se på. Desuden vedlagde jeg en liste med billeder af de reservedel og manualer, jeg havde lagt i bagagerummet. Jeg fik derfor kvittering for alt udleveret.

Jeg har i skrivende stunde (den 25 august) netop modtaget mail om, at de er gået i gang med den, og jeg får nok nogen billeder tilsendt på tirsdag.

Dem glæder jeg mig til at se, men jeg glæder mig endnu mere til igen at komme ud at køre i den - prøveturene i omegnen af Hundested inden afleveringen, fik mig virkelig til at tænke, hvor jeg havde savnet at sidde bag netop DET rat.

Fortsættelse følger, i det mindste når bilen er tilbage fra Polen.

Med venlig hilsen medlem 494
Anders Hedelund Larsen